בלוגרס | מגוון מאמרים וכותבים מובילי דעה בארץ

עוד מאמרים בנושא


יחסי הקולנוע והטכנולוגיה

אז והיום והדרך שבדרך

תחילתו וימיו הראשונים של הקולנוע היו כרוכים בפריצה אחר פריצה טכנולוגית מרשימה. תחילה המעבר בין התמונה הדוממת לתמונה שבאמצעים טכנולוגים הצליחה להעביר תנועה, לאחר מכן כניסתו של הקול והצבע, סרטי האנימציה הראשונים שבראו מציאות חליפית יש מאין ועוד. אומרים שכל שינוי מביא איתו חרדות, ומהפכות טכנולוגיות לוו מאז ומעולם גם בצדדיהן השליליים.

יחסי הקולנוע והטכנולוגיה

יחס הקולנוע אל הטכנולוגיה הוא יחס מורכב. כאמנות המשקפת את ההתייחסות החברתית, גם הקולנוע הכיל יחס מעורב של חרדה מעורבת בהערצה אל השינויים הטכנולוגים המהירים ששיקפו את רוח התקופה בה הקולנוע פועל, והטכנולוגיה המאפשרת את עצם קיומו.

The shape of things to come

בשנת 1936 יצא המניפסט הקולנועי האחרון שתמך באופן מוחלט בקידמה הטכנולוגית. ויליאם קמרון ביים את ספרו של ה.ג.וולס לסרט שקוצר בשמו ל- Things to come והציג את משנתו הטכנולוגית של וולס, טרום מלחמת העולם השנייה. אמנם, כבר בשנת 1933 ועלייתו של היטלר וולס כבר החל לחזור בו מהראייה האוטופית הרואה בטכנולוגיה את הנסיך על הסוס הלבן שיציל את האנושות מידי עצמה, אך עדיין התקווה עוד הייתה קיימת, ואיזה מדיה הייתה המוצלחת ביותר על מנת להעביר מסר זה של תקווה אם לא המדיה הקולנועית שעצם קיומה היה מותנה בטכנולוגיה?

סרטים המדברים בשבחה של הטכנולוגיה ללא הסתכלות מבקרת וחרדה לא היו בנמצא לאחר מלחמת העולם הראשונה, פצצת האטום שהוטלה על הירושימה ולאחריה המלחמה הקרה ואפילו רדיפות הקומוניזם של מקארת'י. סרטים של אותה התקופה מביעים חשש ופחד מפני תוצאות השתלטותה של הטכנולוגיה על האנושות. בסרט פלישת חוטפי הגופות, למשל, שהופק בשנת 1956 על ידי סיגל תוארה אינטליגנציה אחרת המשתלטת על האנושות הופכת את כל האנשים לאחידים, נטולי זהות אישית שלמעשה באים לשרת את הקידמה ולא להיפך. סוף טוב לא היה שם. ישיבה בקולנוע

בתקופה הנוכחית, ועם ההתבססות של הטכנולוגיה כחלק חיוני מיצירת סרט מודרני, החרדה, גם אם לא לגמרי שככה, פינתה את מקומה להערצה מאחדת, הערצה עם סוף טוב בה גם בימים בהם הטכנולוגיה נדמית מאיימת בה הגיבור המציל את המצב. השוואה אחת מתבקשת היא בין שתי הגרסאות של הסרט נשות סטפורד. הראשונה, זו משנת 1975 בבימוי של פורבס – עלילת הספר המקורי נשמרת, והרעיה החדשה מוטמעת כרובוט החדש בקהילת נשות סטפורד הלכאורה מושלמות. הגרסה המאוחרת יותר, זו משנת 2004 בבימויו של פרנק יוז כבר מציגה לנו גיבור (בדמותו הלא אפשרית של הבעל הנרפה) שמצילה את נשות סטפורד מהוויה שטוחה נטולת אישיות.

כדי לעשות קולנוע, צריך להבין בטכנולוגיה

תעשיית הקולנוע היום נסמכת על טכנולוגיה באופן מאד הדוק. החל בציוד הצילום, ההקלטה, התאורה והעריכה המתוחכם וכלה בטכניקות אנימציה הדורשות יכולות עיבוד מחשביות מתקדמות. היום עולם הקולנוע אינו יכול להרשות לעצמו לפחד מפני הקידמה הטכנולוגית, לכל היותר להציג את הפחד ואת ההתגברות האנושית עליו.

במסגרת לימודי קולנוע, הסטודנטים לומדים את השפה והתרבות הקולנועית לצד הצד הטכנולוגי הדורש שליטה ומיומנות. לצד לימוד ההיסטוריה, הטכנולוגיה והשפה הקולנועית, התלמידים נחשפים גם להשפעת הקולנוע על מדיות אחרות דוגמת הטלויזיה, התרבות ואף על החברה והכלכלה.

במסגרת הלימודים, הסטודנטים לומדים כיצד לעבוד עם ציוד טכנולוגי מתקדם הנדרש לשם עריכת סרטים, יצירת אנימציה, ואפילו נושאים בחשמל ואלקטרוניקה. לאחר לימוד היסודות התלמידים יכולים לבחור להתעמק בתחום מסוים בקולנוע, בין אם מדובר בבימוי, תסריטאות, הפקה, הוראת תקשורת וקולנוע ועוד.

את לימודי הקולנוע ניתן ללמוד באוניברסיטת תל אביב או במגוון מכללות נוסף -מכללת ספיר, המכללה האקדמית בית ברל, מכללת תל חי, בית הספר חשיפה בחסות האוניברסיטה הפתוחה או בבתי ספר לאמנות הקולנוע דוגמת קאמרה אובסקורה. בסיום הלימודים התלמידים יקבלו תעודות סיום, ובמכללות גם תואר ראשון כללי (BA) תואר ראשון בתחומי האמנות (BFA) או תואר ראשון בהוראה.

תגיות:
לימודי קולנועתואר בקולנועאוניברסיטה פתוחהלימודי תקשורתלימודי טלויזיה וקולנוע